Ez a bejegyzés kicsit elrugaszkodik az Androidos technikai kérdésektől. Az apropója egy ma reggeli beszélgetés, ahol lelkes amatőrökként próbáltuk kitalálni, hogy vajon melyik platformra érdemes fejleszteni, mik a kilátások, és hogyan publikáljuk alkalmazásunkat.
Mint Android-felhasználó, először a saját platformomon gondolkodtam el. Vennék-e alkalmazást? Mennyiért vennék alkalmazást? Hogyan vennék alkalmazást?! Ha nem rootolt a készülék, a Google Marketen lehetőségem sincs 30%-ot a Google zsebébe csorgatva megvennem egy alkalmazást. Tegnap még szomorúnak tartottam, hogy a Pann Telenor App ötlet börzéjét egy Magyar Alkalmazás Piac nyerte meg. Ma rá kellett jönnöm, hogy ennek bizony sok értelme van, főleg, ha a Market üzemeltetőjének szemszögéből nézzük a dolgot.
Ha ezzel előbb utóbb megoldottnak látjuk a hogyan kérdését, lépjünk tovább az árra. 150Ft-ot gond nélkül kiadnék egy jó alkalmazásért. Akár a dupláját is. Biztos van, aki nem ennyire fukar, és akár 500-600Ft-tal is támogatja a fejlesztőt - az ő figyelmükbe ajánlom a Pizza-Kalkulátort :)
És most jön a fontos kérdés. Kiadnám érte? Egy jó alkalmazásért csak akkor nem, ha van olcsóbb. És úgy látszik mindig van. És ha nem is olyan jó, ár/érték arányban verhetetlen, ameddig a nevezően nem áll 0.
Milyen lehetőségei vannak ezek után egy Android fejlesztőnek, aki szereti, ha megfizetik a munkáját?
Google készségesen siet a segítségünkre: tegyünk az alkalmazásba reklámot. Most gyűröm a keretrendszert, a mellé csomagolt minta alkalmazás egyenlőre nem működik. Itt most ne menjünk részletes anyagiakba és elvi kérdésekbe. Ez egy opció, olyan, amilyen.
Következő lehetőségünk, hogy olyan alkotunk, amilyen még nincs a Marketen. Valid opció, aminek nincs alternatívája, az definíció szerint a legjobb. 300.000 alkalmazás átböngészése után felkutathatjuk a piaci réseket, ráugorhatunk, és kihozhatjuk alkalmazásunkat. Ezt követően már csak abban kell reménykednünk, hogy a siker nyomán megjelenő ingyenes klónok nem fognak tudni konkurálni az alkalmazásunkkal. Vagy azért mert sokkal okosabbak vagyunk a többi fejlesztőnél, vagy azért, mert hamar fölveszünk néhány programozót, designert, ergonómust, matematikust, akik éjt nappallá téve biztosítják, hogy ne ne lehessen egy lapon említeni 3$-os alkotásunkat egy ingyenes sufni-szoftverrel. Esetleg gondosan reklámba forgatjuk a megkeresett pénz, hogy ha a szoftverünk nem is jobb, mindenki azt higyje.
Bízva a felhasználó jóindulatában megkockáztathatunk egy Donate gombot is az ingyenes alkalmazásban. Így megkerüljük a Google 30%-át, és nem lesz olyan kis pénztárca, ami ne engedhetné meg magának az alkalmazást.
Végül bár a Marketen a szoftverek nagyrésze a felhasználóknak készül, készíthetünk szoftvert megrendelőnek is. AdMob helyett kereshetünk egy igazi szponzort, akinek eladhatjuk ötletünket, munkaidőnket, lelkülnket.
Összességében mégis kilátástalan a helyzet. Miért is alakult ez így? Hogy sikerült elérni, hogy a Marketbe januárban 29.293 alkalmazást töltsenek fel a fejlesztők?
Először is, akinek van PC-je, az tud Androidra fejleszteni. Jól-rosszul ez más kérdés, de tud, legrosszabb esetben feltölti a Marketbe a Hello World-öt - van rá számos példa, lehet keresni, az 51 találat legalább fele valószínüleg a világot köszöntő üres projekt.
Másodszor: jó Androidos programot sem nehéz írni - kell hozzá egy jó Java program. De félretéve a tréfát, a környezet jól tanulható, Java-ra épít, ami mára része lett az alapműveltségnek. Az IDE is ismerős és kényelmes.
A harmadik akadály is könnyen vehető: ha készen vagyunk az alkalmazással, 25$-ért igyenesen elérhetővé tehetjük.
És ezután? Csillagok, kommentek, update-ek. Google olcsón megoldotta a tesztelést, ellenőrzést: rábízta a felhasználókra. Az alkalmazásunk kint van a Marketen, és ameddig 4 csillag körül mozog, és nem érkeznek kommentek arról, hogy fagy, bugos, vagy rosszindulatú, addig ott lebeg a Marketben.
Mi a helyzet más platformokon? Ismeretek hiányában nem írnék átfogó elemzést. Egy elgondolkodtató részletet azonban megosztanék a Windows Phone vásárterével kapcsolatban: a 100$-os belépő 5 ingyenes alkalmazás terjesztésére jogosít. Egy, a Mcirosoft ellenőrzésén megbukó alkalmazás költsége 20$. Fejlesztőként azonosulni tudok a szemlélettel, és tudatos felhasználói oldalam sem ellenkezik azután, hogy böngésztem már az Android Marketet. Aki szemetel, fizesse meg. A minőségnek pedig ára van. Ha idáig eljutnak a fogyasztók, érdemes lesz Androidra fejleszteni.