Az Android levelezőlistán megszaporodtak a Google+ hozzáférésre - meghívóra - vonatkozó kérdések. Cserébe a Facebook falamon rögtön egy intő hozzászólás fogadott. Utánanéztem egy kicsit hogy mit is gondolt a Google hozzáadni a közösségi médiához, amitől hirtelen elszürkülhet a Facebook kékje.
Nem részletezném a találtakat, a Wired lehozott egy cikket, mely ezt megteszi helyettem, bőséges háttérinformációval kiegészítve a szűkös Facebook-klón szolgáltatás-csomagot.
A tanszéken az utóbbi hónapban több magasröptű megbeszélésünk is volt a saját közösségi alkalmazásunk kapcsán. E mellett az elmúlt napokban Csikor Levente munkásságától ihletve, sokak bosszúságára elkezdtem tesztelgetni egy kezdetleges Facebook ágenst. Így amikor megtudtam, hogy mi is az a Google+, végre megfogalmazódott bennem - is - a közösségi média fundamentális hibája.
Miközben a világ eseményei összefonódnak, sok féle relációval kötődnek egymáshoz, melyek közül az ember számára legtanulságosabb a kazualitás, addig a közösségi média semmilyen eszközt nem ad ezen kapcsolatok ábrázolására, sőt, a felhasználókat nem csak hogy nem motiválja ezek felfedezésére, hanem egyenesen igyekszik azokat a felhasználó elől elrejteni. Ha sikerül is feedjeinket megtisztogatni a felesleges "információtól" akkor is csak kronológiai sorrendjét láthatjuk a különböző eseményeknek.
Konstruktív, értékteremtő párbeszédek, beszélgetések helyett a egymás mellett kiabáló emberek sokasága tárul a közösségi oldalra belépő felhasználó elé (nem véletlen, hogy sokkal könnyem emberszabású robotot írni Facebookhoz mint akár csak egy ügyfélszolgálathoz, hogy a személyes chatelést ne is említsük). És hogy a kiabálásban még nehezebb legyen eligazodni: nem lehet a feedet rendszerezni, nem lehet tagelni, nem lehet egy üzenetet hivatkozni. Nem lehet két felhasználó közt folyt interakciókat összegyűjteni (ha azok nem üzenetek formájában, hanem mondjuk kommentekben zajlottak). A közösségi felhasználók egy erős profilból, és rövid posztok összefüggéstelen, ellenőrizhetetlen halmazából állnak.
És a Google+ mindezt kiegészíti egy algoritmusok által hasznosnak talált feeddel (vajon hol láttunk már ilyet?), még jobban tagolva a felhasználó elé tárt világot, promotálva a vizuális tartalmat, 2 perces érdekességekkel árasztva el a felhasználót: minimális attention-span, valódi vélemény-alkotás helyett egy Like az érdekesség/esemény megismerése, megértése nélkül.
Hogy lehetne jobban csinálni? Július elsején indul a H.A.V.E.R kódnevű rendszer fejlesztése, amely több fentebb vázolt problémára fog megoldást adni. A tervek szerint a minimális tanulmányi és szociális funkció-csomag már a regisztrációs héten elérhető lesz - és ez nem egy meghívókkal körülzárt beta lesz, hanem egy igazi, bugos 0.3-as release.