HTML

HTML

A BME Távközlési és Médiainformatikai Tanszék hallgatói és oktatói blogja az Android platformról.

Facebook

Friss topikok

  • édesebb élet: www.gsmbutik.hu/sony-xperia-xz2-tukrozodes-es-uva-uvb-mentes-uvegfolia-tempered-glass (2018.05.18. 01:30) Kutatók éjszakája - 2014
  • lajthabalazs: Nem admoboztam azóta. Hétfőn lesz egy elóadás az Ericssonos Android klubbon, ahol lesz szó a témár... (2011.12.03. 07:09) Reklám-tapasztalatok
  • A Tata: szeretnék érdeklődni, hogy nem diák is jelentkezhet-e ilyen tanfolyamra; akár programozói előképze... (2011.02.03. 16:51) Újévi gyorstalpaló 2. - Adatok
  • lajthabalazs: 80 requestnél jött egy reklám, aztán semmi. Most 120 requestem volt, és két telefonon is 3G-n is ... (2011.02.02. 20:52) Don't download!
  • EvilHedgehog: Tanulságos. Ezért nem raktam én sem főzött ROM-ot a Galaxy S-re pedig csábító volt... (2011.01.29. 10:29) Softkeyboard

Linkblog

Smartmobil - okos dolog az okostelefon?

2011.04.07. 07:22 lajthabalazs

Ez egy rövid élménybeszámoló a tegnap megrendezett SmartMobil konferenciáról, nem összefoglaló, hanem személyes benyomások és gondolatok a konferencia kapcsán, kizárólag a szerző véleményét tükrözi. Az írásban megjelenő személyek, helyek és időpontok hasonlósága valós személyekkel, helyekkel és időpontokkal azonban nem a véletlen műve.

Nem írok regisztrációról, helyszínről, büféről, ebédről, technikai nehézségekről, tűzriadóról, erről van elég hozzászólás a Twitteren (itt vagy itt). Szintén megjelenik a feedekben mindenféle kivonat az előadásokból, főként számok, amikről itt egy összefoglaló is olvasható. Az előadók fontosabb gondolatait Polgár Péter barátom blogján találhatjátok meg.

Számomra a legérdekesebb üzenet Lassi Kurkijarvi hozta a Holland Sanomadigital-tól: ameddig a marketingesek azt hangsúlyozták, hogy a mobiltelefon személyes, a mobiltelefonon keresztül jól célozható a reklám, addig Lassi a felhasználó részeként tekintette a mobiltelefont, mint a felhasználót kiegészítő eszközt, ami különleges képességekkel ruházza fel a tulajdonosát. Bár Szabó Róbert future internet előadásaiban már megjelentek hasonló gondolatok - emberközeli szenzorok, gép-gép kapcsolat, mikrotranzakció, ennyire direkt módon még nem hallottam kimondva, hogy az okostelefon a gazdáját tesz többé, jobbá, felruházva őt a Wikipedia minden tudásával, a nyelveken szólás tudásával (Google translate), korlátlan és pontos memóriával. Ez érdekes következő lépése a mobil-evolúciónak: kezdetben az volt a kérdés, mit tud a telefon, van-e kamerája, számológépe, játékok rajta, lehet-e WAP-olni. Napjainban a felhasználói élmény kezd a központba kerülni: milyen használni a telefont, mit ad a telefon? A jövőben pedig az lesz a kérdés, hogy milyen lesz a felhasználó a telefon által (persze mindig is ez volt a kérdés, hiszen a fogyasztás egy személyes kijelentés is, de most sokkal közvetlenebb lesz a kapcsolat a fejlesztések és a célok közt). Olyan telefonokat, alkalmazásokat kell készíteni, amitől a felhasználó okosabb lesz, gyorsabban fut, vonzóbbá válik a nők (férfiak) számára, gazdagabb lesz, amikor nála van a telefon, hiszen bármit megvehet.

Az egész konferencián érződött, hogy nagyon nagyok az elvárások az okostelefonokkal szemben, és hasonló csodafegyvernek tekintik a tableteket. A média és marketing képviselői megváltásként várják az új csatorna felemelkedését, mely bőséget és gazdagságot hoz majd a fokgefegyártóktól az autógyártókig mindenkinek.

A mobil piacot és a tabletek piacát mint új, kiaknázatlan területet említették, ami majd leváltja a PC-ket (a mostani 4%-os részesedésük 50%-ra nő 2014-ig a teljes internetforgalomból). Meglepő volt számomra, hogy miközben többen a tabletek teljesítménynövekedéséről beszélnek, teljesen elkülönítik a most már 10"-os tableteket a PC piactól. Én egyre inkább úgy látom, hogy záródik be a piac az okostelefonok és tabletek körül, és ha lecseng az iPad hype, 2-3 éven belül helyükre fognak kerülni a dolgok: megjelennek a nagyobb számítási kapacitású tabletek két maggal, grafikus gyorsítóval, 720p-s 10-13"-os kijelzőkkel, a netbookok árfekvésében (még idén), és desktop operációs rendszerrel (szerintem a Windows 8-al).

A fejlesztőknek nem tesz jót a mobilos fregmentáció és a mobil korlátozások, melyeknek két célja az volt, hogy a telefónia szolgáltatások jól működjenek (ha csörög a telefon, fel lehessen venni és ne akadjon a beszélgetés, mert éppen egy szimuláció vagy játék fut), és az üzemidő elfogadható legyen. Az előbbi nem szempont a tableteknél, az utóbbit pedig nem sikerült elérni. Három dolog adja el a tableteket: a böngésző, a játékok és a közösségi oldalak. Ezek mindegyike jobban működik mondjuk egy Windows 7 operációs rendszeren, mint Androidon.

Az okostelefonok személyes társai, kiegészítői lesznek a felhasználónak. Ha sikerül megfelelő méretben értelmes üzemidőt produkálniuk, akkor nagyrészt kiváltják a feature phone-okat, az én becslésem szerint Android operációs rendszerrel az alsó, WP7, Android és iOS rendszerrel a felső árkategóriában, ebben a sorrendben. A tabletek beolvadnak a netbook (notebook) piacba, az érintőfelületre módosított asztali operációs rendszerekkel, főként Windows-zal, a különcök pedig Androidot, esetleg iOS-t használnak majd.

De vissza a konferenciára és az okostelefonokra. Miközben mindenki az Appokról és webappokról beszélt, azok tervezéséről, fejlesztéséről, és főként eladásáról, Dojcsák Dániel említette egyedül a szolgáltatásokat mint külön kategóriát. Persze nehéz elválasztani az appot a szolgáltatástól, a szolgáltatások nagyrészét appokon keresztül veszik igénybe a felhasználók. De az igazán jó szolgáltatás az, ahol a felhasználó nem látja az appot. Jó szolgáltatás lehetne a hangposta, a hálózati telefonkönyv, az automatikus file és beállítás backup. És jó szolgáltatás a média-stream, a lokáció, a navigáció, a keresés.

Az okostelefonnak egy egységes, integrált megoldásnak kell lennie, amit a szolgáltató ad a felhasználónak, a szolgáltató supportál. Egy felületnek, amiről a szolgáltatások gördülékenyen érhetőek el, a fizetés gondnélküli, vagy azért, mert flat-rate, vagy azért, mert a mikrotranzakciókat a szolgáltató kezeli. Szolgáltatásként kellene érkeznie a - tématikájában, minőségében, terjedelmében és gyakoriságában - személyre szabott hírcsatornának, az offline médiatartalomnak, a - video, audio, text - kommunikációnak. A HTC tervezi bevezetni szolgáltatásként a játékot.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://edudroid.blog.hu/api/trackback/id/tr992806327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása